Резолюція
Круглого столу "Стан та перспективи розвитку аутсорсингу оціночних послуг для фінансових установ. Практика відбору партнерських компаній та питання взаємодії оцінювачів із залоговими підрозділами банків. Проблемні питання оцінки для кредитних установ." (Київ, "Укрінформ")
(17 лютого 2016 р.)
Круглий стіл організовано Інформаційно-консультаційним центром "АСБОУ" під патронатом саморегулівних організацій оцінювачів: СРОО ВГО "Асоціація Спеціалістів Банківської Оцінки України", СРОО ГО "Всеукраїнська Асоціація Фахівців Оцінки", СРОО ВГО "Спілка Оцінювачів України", СРОО ВГО "Всеукраїнська Спілка Експертів Оцінювачів", СРОО ВГО "Спілка оцінювачів землі". Захід відбувся 17 лютого 2016 року в Українському державному інформаційному агентстві "Укрінформ".
Метою заходу було:
- обговорення практики співпраці фінансових установ з оціночними компаніями та розгляд проблемних питань відбору аутсорсерів;
- пошук дієвих механізмів побудови прозорої системи взаємодії кредитних установ із зовнішніми оцінювачами та розвитку аутсорсингових послуг у сфері оцінки та моніторингу заставного майна;
- розгляд стану нормативно-правової бази та методологічних питань, пов'язаних з оцінкою майна та майнових прав для потреб кредитних установ.
У роботі взяли участь представники саморегулівних організацій оцінювачів, керівники оціночних компаній, керівники заставних служб банків (ПУМБ, ВТБ, ЮНІСОН, СБЕРБАНК, КРЕДІ АГРІКОЛЬ, Кредит Дніпро) та представники державних установ (Національний банк України, Фонд гарантування вкладів фізичних осіб), загалом сорок три учасники.
В процесі обговорення учасники Круглого столу дійшли наступних висновків:
1. Ринок оцінки прав вимоги за кредитними договорами активно зростає. При цьому методична та нормативно-правова база значно відстає від потреб часу та тим самим створює значні ризики для всіх учасників цього ринку.
2. Ринок прав вимоги є закритим. Найбільший обсяг інформації щодо транзакцій прав вимоги сконцентрований у Фонді гарантування вкладів фізичних осіб.
3. Ринок аутсорсингу у сфері оцінки та моніторингу заставного майна в останні роки суттєво скоротився. На цьому фоні значно посилився рівень демпінгу та недобросовісної конкуренції, що призводить до зниження якості оцінки та зростання ризиків по кредитних операціях.
4. Більшість кредитних установ, Національний банк України та інші державні установи зайняті пошуком дієвих механізмів побудови прозорої системи відбору та взаємодії із зовнішніми оцінювачами. Така система є запорукою об'єктивної та якісної оцінки заставного майна та майна банків без можливості будь-якого тиску на оцінювача.
5. Будь-яка система неринкового розподілу замовлень на оцінку є несправедливою та формує недовіру серед учасників ринку, а також породжує додаткові ризики кредитування.
6. В першу чергу ринок очікує прозорості від комерційних банків з державною власністю, проте наявна на ринку інформація свідчить про інше. Саме на такі банківські установи надходять скарги від оцінювачів. Критиці піддаються як процедури відбору партнерів, так і прийняті механізми співпраці. Непрозорою та незрозумілою оцінювачам залишається політика відбору оцінювачів в АТ «УКРЕКСІМБАНК». Не краща ситуація і в ПАО АБ «УКРГАЗБАНК», де доля двох оціночних компаній у портфелі замовлень на порядок перевищує загальну долю інших чотирьох акредитованих суб’єктів оціночної діяльності. Оцінювачі вбачають протекціонізм на користь цих компаній з боку топ менеджменту вказаного банку та підозрюють його керівництво у заангажованості.
Враховуючи необхідність якнайшвидшого вирішення зазначених питань учасники Круглого столу вирішили:
I. Ініціювати створення робочої групи для розробки методичних рекомендацій щодо оцінки прав майнових вимог за участю представників саморегулівних організацій оцінювачів, Національного банку України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та Фонду державного майна України, під патронатом однієї з цих установ.
Відповідальний В. Маркус.
II. Звернутися до ФГВФО щодо можливості розкриття інформації про транзакції майнових прав вимоги. Опрацювати форму та спосіб подання такої інформації.
Відповідальний Ю. Ковальський.
III. Повідомити Голів Правління АТ «УКРЕКСІМБАНК» та ПАО АБ «УКРГАЗБАНК», Голову Національного банку та Міністра фінансів України щодо питань, порушених в п. 6. цієї Резолюції.
Відповідальний С. Фролов.
IV. Оприлюднити хід виконання та результати звернень цієї резолюції в строк до 20 березня 2016 року.
Відповідальний А. Мурзенко.
За дорученням учасників
Головуючий Круглого столу С. Фролов